خارمریم

شرح:

گیاه دارویی خارمریم  به نامهای متداول دیگر شامل marianus cardu cardus marianus, milk thistle, blessed milk thistle, Marian Thistle, Mary Thistle, Saint Mary's Thistle, Mediterranean milk thistle, variegated thistle and Scotch thistle شناخته می شود.  این گونه گیاهی یک ساله یا دوساله از خانواده کاسنی است. خار مریم معمولابا گلهای ارغوانی و براق برگ به رنگ سبز روشن با رگه های سفید قرمز دیده می شود. در اصل بومی جنوب اروپا(مناطق مدیترانه ای ) است و به آسیا آورده شده، در حال حاضر در سراسر جهان یافت.

30 تا 200 سانتی متر رشد می کند ،دارای یک شکل مخروطی با حدود حداکثر 160 سانتی متر  پهنای قاعده. ساقه، شیاردار و کم و بیش پنبه ای و ساقه توخالی است. دارای برگ های مستطیلی تا نیزه ای ,مرکب از چند قطعه یا شکل پر، با لبه های خاردار بدون کرک، سبز براق، با رگه شیری- سفید می باشد. سر گل 4 تا 12 سانتی متر و گسترده، به رنگ قرمز- بنفش است. گل از ماه ژوئن تا ماه اوت در شمال و یا دسامبر-فوریه در نیمکره جنوبی (تابستان تا پاییز) دیده می شود. همچنین دارای براکته بدون کرک، با سه گوش، با یک کاسه گل سفید بلند ساده، احاطه شده توسط یک حلقه پایه زرد است.

احتمالا بومی نزدیکی سواحل جنوب شرقی انگلستان است که به طور گسترده ای در خارج از محدوده طبیعی خود دیده شده به عنوان مثال در ایران، شمال امریکا، استرالیا، و نیوزیلند علف هرز مهاجم در نظر گرفته شده است. مزارع کشت برای تولید مواد خام برای صنعت داروسازی در اتریش (منطقه Waldviertel)، آلمان، مجارستان، لهستان، چین و آرژانتین در مقیاس بزرگتر وجود دارد. در اروپا ای گیاه را سالانه در ماه های مارس و آوریل کاشته و برداشت در 2 مرحله (برش و خرمن کوبی) در ماه اوت، حدود 2-3 هفته بعد از گل صورت میگیرد.

دانه خار یکی از مهم ترین داروهای گیاهی کبد می باشد.sylimarin موجود در آنها را یک عامل موثر نجات بخش  حتی در موارد مسمومیت با دوز کشنده از قارچ کلاه مرگ است. علاوه بر این، دانه خار خواص درمانی دیگر نیز دارد . این گیاه گاهی اوقات نیز به عنوان یک عنصر تزئینی در باغ استفاده می شود، و سر گل خشک شده آن ممکن است برای دکوراسیون دسته گل خشک استفاده شود.

خار مریم شامل مخلوط ایزومریک از فلاوولیگنان ها، از جمله Taxofillin (TX)، silychristin(SC)، silydianin (SD)، silybin (SN) و (isosilybin (ISکه به شکل جمعی به عنوان سیلیمارین (SM)شناخته شده است. درطبیعت، silybin و isosilybin به ترتیب شامل دو گروه از flavonolignans diastereoisomeric،silybin Aوsilybin B، و isosilybin Aو isosilybinB،  است.

اثرات داروییی :

خواص آنتی اکسیدانتی دارد واز آن به عنوان hepatoprotector  (محافظ کبد)برای بیماری های مزمن کبدی التهابی و سیروز کبدی استفاده می شود. در کنار خواص آنتی اکسیدانی آن و نقش در تحریک سنتز پروتئین و بازسازی سلول، سیلی مارین همچنین ممکن است بروز انواع خاصی از سرطان را کاهش می دهد. اثر سیلیمارین برای محافظت از سلول های کبد و کلیه از اثرات سمی داروها شامل شیمی درمانی و پرتو درمانی اثبات شد.اثبات شده که  احتمالا سیلیمارین در کند کردن پیشرفت neurodegeneration  در ایسکمی مغزی کانونی مفیداست. این نتایج نشان می دهد که پتانسیل محافظتی سیلیمارین از طریق خواص آنتی اکسیدانی و  ضد آپوپتوز است.

منابع: http://umm.edu/health/medical/altmed/herb/milk-thistle

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Silybum_marianum

http://rahulsharmawildflora.blogspot.com


نظرات شما عزیزان:

یونس
ساعت22:57---29 شهريور 1393
سلام ...خسته نباشید ..وب خیلی آموزنده ای دارید...امیدوارم که سر فراز باشید...یه سری هم به ما بزنید..ممنون...در پناه حق

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 22 شهريور 1393برچسب:, | 14:26 | نویسنده : مبینا عباسی (کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی) |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.
 <-PostRate-> <-PostRateCount->